ALMINNELIGE VILKÅR FOR MULTINET AS ORG.NR. 974 398 389, HERETTER MULTINET

1. INNLEDNING

Disse Alminnelige vilkår, samt eventuelle vedlegg regulerer de vilkår som Kunden underkastes når vedkommende benytter seg av hjemmesiden www.multisec.no, når man logger seg på, bestiller eller tar i bruk tjenesten MultiSec fra MultiNet. De Alminnelige vilkår er alltid en del av Avtalen med Kunden, og er et supplement til eventuelle sær vilkår som tar for seg mer spesifikke sider av Tjenesten. Ved motstridende elementer i Alminnelige vilkår og sær vilkår knyttet til den enkelte tjeneste, vil sær vilkårene for Tjenesten, og eventuelle endringsbilag ha preferanse. Tjenestene leveres av MultiNet AS med den forretningsadresse som til enhver tid er registrert på enheten i enhetsregisteret (www.brreg.no).

Tjenesten fra MultiNet er en løpende tjeneste med minste bindingstid slik som beskrevet i bestillingsskjemaet eller i Tjenestebeskrivelsen. Tjenesten vil løpende og automatisk bli fornyet på ellers gjeldende vilkår, inntil korrekt skriftlig oppsigelse av tjenesten er innlevert jmf. punkt 3 i vilkårene. Oppsigelse påvirker ikke Kundens plikt til å betale for gjenværende del av eksisterende avtaleperiode, men medfører at ny avtaleperiode ikke påløper. Alminnelige vilkår og eventuelle sær vilkår regulerer avtaleforholdet mellom partene, herunder å fastlegge partene.

Definisjoner.

Avtalen: Disse Alminnelige vilkår og eventuelle sær vilkår som beskriver den konkrete tjenesten som Kunden har bestilt.

Tjenestebeskrivelse: Sær vilkår som beskriver vilkår og egenskapene ved den konkrete tjenesten Kunden har bestilt fra MultiNet. Disse vilkårene er alltid omhandlet under overskriften ”Tjenestebeskrivelse”

Kunden : Den juridiske eller fysiske person som har inngått denne avtalen, eller andre som har fått tilgang til tjenesten ved bruk av Kundens administrasjonsverktøy eller passord.

2. OPPSTART

Avtalen forplikter gjensidig fra det tidspunkt MultiNet har bekreftet bestillingen og/eller oppdraget enten ved e-post, eller ved påføring av signatur. Avtaleperioden løper fra tidspunktet faktura ble utstedet fra MultiNet (fakturadato). Om Kunden ikke mottar en faktura vil oppstart regnes fra det tidspunktet Tjenesten ble gjort tilgjengelig for Kunden.

  • 2.1 Særskilt om automatiserte og elektroniske bestillinger:
    • For tjenester som er bestilt via hjemmesiden www.multisec.no forbeholder MultiNet seg retten til å kansellere avtalen, selv etter at bestillingen / oppdraget er bekreftet for Kunden. MultiNet taper retten til å kansellere avtalen om dette ikke aktivt påberopes innen 7 virkedager etter at slik bekreftelse er gitt.

3. REKLAMASJONER

Reklamasjoner skal skje skriftlig og være MultiNet i hende senest 10 dager etter at årsaken til reklamasjonen oppsto for å kunne påberopes.

4. TILGJENGELIGHET

Tjenesten skal være tilgjengelig 24/7, med unntak av: - planlagt vedlikehold (vedlikehold, og oppgradering som vil bli varslet minimum 24 timer på forhånd.). - Driftsstans inntil 10 timer pr. mnd.

5. PRIS OG BETALING

5.1. Allment.

  1.  
    1. Pris for registrering og drift av tjenesten er som oppgitt i bestillingsskjemaet eller særskilt bilag. MultiNet kan nekte Kunden tilgang til eller endre tjenestens administrasjonsverktøy (passord etc.) inntil betaling for tjenesten er registrert. Ved manglende betaling kan tjenesten bli avsluttet uten forhåndsvarsel. Utestående for inneværende avtaleperiode kan uansett kreves betalt.
    2. Hver avtaleperiode fornyes løpende, i intervaller som fremgår av bestillingsskjemaet eller særskilt bilag, og faktureres på forskudd.
    3. Betaling skal skje i henhold til faktura. Ved forsinket betaling påløper 1% morarente pr. påbegynt måned, eller tilleggsgebyr ved utsendelse av betalingspåminnelse tilsvarende den til enhver tid gjeldende sats etter inkassoforskriften eller annen aktuell lovgivning.
    4. Alle priser er eksklusive eventuelle statlige avgifter med mindre annet framgår.

 5.2 Prisendringer

Varsel om prisendringer skal formodes å være kjent av Kunden, dersom MultiNet kan godtgjøre at e - post er blitt sendt til Kundens oppførte kontaktperson på tidspunktet for utsendelse. Varslet regnes fra den dag da Tjenesten startet.

  • 5.2.1 Prisendringer uten varsel
    • MultiNet har rett til å justere abonnementsprisen årlig i samsvar med utviklingen i konsumprisindeksen de siste 12 måneder forut for prisøkningen uten særskilt varsel.
  • 5.2.2 Prisendring i avtaleperioden
    • MultiNet kan på ethvert tidspunkt i avtaleperioden endre prisene med 3 – tre – måneders forhåndsvarsel. Prisendringer vil ha betydning for gjeldende og fremtidige avtaleperioder. Ved endring av pris etter denne bestemmelsen vil Kunden som innen varslingsperioden på 3 måneder og ved e-post eller annen dokumenterbar måte motsetter seg prisøkningen, kunne fortsette på samme vilkår ut gjenværende del av avtaleperioden. Tjenesten vil i slike tilfeller bli vurdert som sagt opp av Kunden. Forøvrig vises det til de alminnelige vilkår for oppsigelse jf. punkt 14.
  • 5.2.3 Prisendring ved fornyelse.
    • MultiNet kan endre prisene med inntil tretti - 30 - dagers forhåndsvarsel før ny avtaleperiode påløper. Prisendringer ved fornyelse vil ha virkning for fremtidige avtaleperioder. Ved endring av pris etter denne bestemmelsen vil Kunden som innen varslingsperioden på 30 dager og ved e-post eller annen dokumenterbar måte motsetter seg prisøkningen, kunne si opp avtalen. Forøvrig vises det til de alminnelige vilkår for oppsigelse jf. punkt 14 flg.

6. BRUKERSTØTTE

  • 6.1 Allment
    • Ved behov for brukerstøtte eller ved eventuelle feilsituasjoner kan Kunden henvende seg til MultiNet sin brukerstøtte. MultiNet tilbyr support på norsk og engelsk. Ved bruk av e-post vil Kunden motta en kvittering for at henvendelsen er mottatt av MultiNet. I slike tilfeller løper fristen for tilbakemelding fra det tidspunkt kvittering er kommet frem til Kunden. MultiNet kan kreve dekket de omkostninger som er forbundet med feilsøking dersom Kunden melder om feil som ligger utenfor MultiNet sitt ansvarsområde, og Kunden har akseptert slikt arbeid mot særskilt vederlag. Arbeidet faktureres i slike tilfeller per påbegynt time med avtalt timepris. MultiNet er ikke ansvarlig for programvare levert av tredjepart og yter ikke support på spørsmål av slik art. Brukerstøtte er tilgjengelig alle virkedager mellom 09:00 og 16:00. Henvendelser til andre tider vil bli formidlet til en vakttelefon.
  • 6.2 Brukerstøttens tilgjengelighet
    • Brukerstøtten regnes som tilgjengelig og kontraktsmessig hvis følgende kriterier er oppfylt: · Henvendelser fra Kunden på virkedager mellom 09:00 og 16:00 skal få opprettet telefonisk kontakt med en person i brukerstøtte avdelingen til MultiNet innen 15 min · Kunden får svar på e-post innen 24 timer regnet fra det tidspunkt Kunden mottok kvittering for at henvendelsen var kommet frem
  • 6.3 Feilrapportering
    • Rapportering av feil på tjenesten skal meldes inn pr. telefon eller e-post slik som anvist på www.multisec.no. Tilbakemelding om status på eventuell feilretting gis pr. telefon eller e-post. Eventuell feilretting påbegynnes umiddelbart av MultiNet, senest innen 1 time – 60 min – i kontortid (09:00-16:00) og innen 3 timer – 180 min - utenfor kontortid (16:00-09:00).

7. OVERFORBRUK ELLER DRIFTSPROBLEMER

Dersom Kunden belaster serverne over den avtalte lagringsmengde, over en periode på en måned, vil MultiNet gjøre Kunden klar over dette, samt anbefale Kunden til å enten redusere valgte data eller oppgradere tjenesten til et høyere lagringsnivå. Dersom Kunden ikke etterfølger denne anmodningen innen 5 arbeidsdager, kan MultiNet oppgradere Kundenes avtalte lagringskapasitet til et passende tjenestenivå. Kunden blir da forpliktet av de vilkår som foreligger for den valgte lagringskapasitet. MultiNet kan ved overforbruk og etter særskilt ti – 10 - dagers varsel velge å avslutte tjenesten jf. punkt 14

8. KONTROLL OG SIKKERHET

  • 8.1 Allment.
    • Varsling blir gitt gjennom e-post til vedkommende som er oppført som Kundens kontaktperson. All korrespondanse fra MultiNet vedrørende f.eks. prisendring og annen kundeinformasjon kan skje per e-post. Meldinger fra MultiNet til Kunden skal regnes som mottatt og kjent, forutsatt at MultiNet kan godgjøre at slik e-post er avsendt til den tjenesteserver som e-postadresse er knyttet opp mot, forutsatt at e-postadressen er sammenfallende med den e-postadresse som er oppført som Kundens kontaktinformasjon på tidspunktet for avsendelse.
  • 8.2. Sikkerhet og internkontroll
    • MultiNet formoder at vedkommende som står som kontaktperson og/eller oppføres som mottaker av e-post for Kunden, også har rett til å råde over tjenesten. Retten formodes å omfatte sletting, kansellering, rekvirering av data, e-post mv. eller andre disposisjoner som helt eller delvis vedrører tjenesten eller dens omfang. Av sikkerhetsmessige hensyn kan MultiNet velge å benytte seg av elektroniske eller utskrift versjoner av skjema for beskrivelse av tjenestens funksjoner. I så tilfelle plikter Kunden å benytte seg av skjema, utarbeidet av MultiNet, spesifisert etter forespørsel eller hvilke endringer i tjenesten(e) Kunden ønsker. De ulike skjemaene kan rekvireres fra MultiNet sin hjemmeside på Internett, www.multisec.no. Kunden skal ha passord som benyttes som sikkerhetsmekanismer ved innlogging. MultiNet forutsetter at Kunden selv har vurdert løsningen fra MultiNet som tilstrekkelig i forhold til egne offentlig rettslige plikter og eventuelle interne instrukser og praksis i bransjen. Partene holder sine egne interesser tilstrekkelig forsikret, og MultiNet vil under ingen omstendighet akseptere ansvar om Kunden har forsømt denne plikten. Tap som følge av manglende forsikring, eller interne forhåndsregler, kan under ingen omstendighet kreves dekket av MultiNet. Kunden plikter å forsikre innholdet i datamengden dersom innholdet må anses å være unikt og enestående, eller om feil ved forsendelse eller registrert mottak av forsendelsen må antas å utgjøre en økonomisk tapsrisiko.
  • 8.3 Kryptering
    • MultiNet tilbyr ikke lagring eller oppbevaring av krypteringsnøkler som er opprettet for å få tilgang til Tjenesten eller data som er overført til MultiNet. Kunden må selv påse å ha lagret dette passordet på forsvarlig måte. Kunden er kjent med at man ikke kan dekryptere data / filer til et leselig format uten dette unike passordet.
  • 8.4 Taushetsplikt.
    • All informasjon som partene blir kjent med i forbindelse med gjennomføringen av Avtalen skal behandles konfidensielt og ikke gjøres tilgjengelig for utenforstående uten et skriftlig samtykke fra den andre part. En part kan dog gjøre slik informasjon tilgjengelig for utenforstående, dersom den allerede var kjent for parten på det tidspunkt informasjonen ble mottatt uten forpliktelse om konfidensialitet, er eller blir alminnelig kjent på annen måte enn ved feil begått av en av partene, eller mottas fra andre på rettmessig måte uten forpliktelse om konfidensialitet. Bestemmelsen i første avsnitt er ikke til hinder for utlevering av informasjon som kreves fremlagt i henhold til forskrifter gitt av enhver anerkjent børs, hvis det kreves av offentlig myndighet som har hjemmel til det, eller pålegges av kompetent domstol. Om mulig skal den andre part varsles før slik informasjon gies. Partene kan også overføre informasjon til utenforstående i den utstrekning dette er nødvendig for gjennomføring av Avtalen, forutsatt at annen mottager av informasjon pålegges en plikt til konfidensialitet slik det fremgår av dette punkt. Bestemmelsen i første avsnitt er ikke til hinder for at partene kan utnytte erfaring og kompetanse som opparbeides i forbindelse med gjennomføringen av Avtalen.

9. NYE VERSJONER – TREDJE PARTS PROGRAMVARE ETC.

MultiNet kan kreve at Kunden skal gå over til ny versjon av programvare dersom den versjon Kunden har tilgang til ikke lenger supporteres av MultiNet sin programvareleverandør. MultiNet tilbyr ikke support på andre leverandørers programvare eller hardware.

10. IMMATERIELLE RETTIGHETER

En avtale med MultiNet om levering av tjenester innebærer ingen overføring av rettigheter til programvare m.m. Kunden gis kun en ikke-eksklusiv, ikke-overførbar, og tidsbegrenset bruksrett mot betaling av et vederlag, og forøvrig iht. bestemmelsene i denne avtalen.

11. FORCE MAJEURE

Dersom Avtalens gjennomføring helt eller delvis hindres, eller i vesentlig grad vanskeliggjøres av forhold som ligger utenfor Partenes kontroll, suspenderes Partenes plikter i den utstrekning forholdet er relevant, og for så lang tid som forholdet varer. Slike forhold inkluderer, men er ikke begrenset til, streik, lockout, linjefeil hos teleoperatør, samt ethvert forhold som etter norsk rett vil bli bedømt som force majeure. Hver av Partene kan si opp Avtalen med 3 måneders skriftlig varsel regnet fra da varselet ble avsendt dersom force majeure-tilfellet gjør det særlig byrdefullt for Partene å opprettholde Avtalen.

12. OVERDRAGELSE OG FLYTTING

  • 12.1 Kunden
    • Kunden kan ikke overdra sine rettigheter og forpliktelser under denne avtale uten skriftlig samtykke fra MultiNet. Dette samtykket forutsetter at Kunden har fullt ut betalt for alle de tjenester som er bestilt av MultiNet frem til utløpet av respektive avtaleperiode. Kunden plikter å konsultere MultiNet om tjenesten kan leveres hvis flytting er ønsket.
  • 12.2 MultiNet
    • MultiNet kan overføre forpliktelser og rettigheter etter denne avtalen dersom tjenesten overføres til en juridisk enhet tilhørende stater som sikrer en forsvarlig behandling av opplysninger knyttet til Kundens konto. Juridiske enheter i stater som har gjennomført direktiv 95/46/EF om beskyttelse av fysiske personer i forbindelse med behandling av personopplysninger og om fri utveksling av slike opplysninger, oppfyller kravet til forsvarlig behandling.
  • 12.3 Samtykke til overføring
    • MultiNet kan også overføre forpliktelser og rettigheter etter denne avtalen til juridiske enheter i stater som ikke sikrer en forsvarlig behandling av slike opplysninger dersom Kunden har samtykket i overføringen. Ved manglende samtykke påkrevet etter denne bestemmelsen vil Tjenesten bli brakt til opphør. Kunden vil i slike tilfeller få refundert eventuelt forhåndsbetalt beløp forholdsmessig beregnet etter den tjenesteperioden som gjenstår fra opphørsdato.

13. ANSVAR

MultiNet sitt eventuelle ansvar begrenser seg til Kundens direkte og påviselige økonomiske tap. MultiNet kan ikke gjøres ansvarlig for såkalt indirekte tap, som bl.a. omsetningstap, tap etter krav fra tredjemann etc. Ansvar er uansett oppad begrenset til tjenesteverdien for den avtaleperioden da kravet ble fremmet. Ved grov uaktsomhet fra MultiNet sin side gjelder ikke denne begrensningen.

14. OPPSIGELSE, STENGING, SLETTING AV DATA

Kunden må si opp avtalen skriftlig inntil tredve - 30 - dager før avtaleperiodens utløp. Oppsigelse etter dette tidspunkt medfører at en ny avtaleperiode påløper. Kunden må betale for tjenesten ut avtaleperioden. MultiNet kan si opp avtalen med tredve - 30 - dagers varsel, regnet fra den dag MultiNet sendte oppsigelsen. I slike tilfeller skal Kunden, fra Tjenestens opphør, få kreditert det resterende av innbetalt beløp. Ved oppsigelse av Tjenesten kan all data som er lagret for Kunden slettes eller inaktiveres etter fjorten - 14 - virkedager, regnet fra tidspunktet tjenesten ble stengt ned. Kopi av data kan i denne tidsperioden rekvireres iht. gjeldende prisliste. Muligheten til å rekvirere data gjelder ikke når MultiNet har rett til å holde tilbake data mm., etter bestemmelsene i punkt 15.1 i flg..

15. STENGING

Ved brudd på bestemmelsene om betaling og/eller som følge av annet kontraktsbrudd kan tjenesten bli stengt ned uten forutgående varsel. Ved kontraktsbrudd kan all data som er lagret for Kunden slettes eller inaktiveres etter fjorten - 14 - virkedager, regnet fra tidspunktet tjenesten ble stengt ned. Sletting kan ikke finne sted om Kunden stiller tilfredsstillende sikkerhet 15.1

  • 15.1 Tilbakeholdsrett
    • MultiNet kan nekte Kunden tilgang / administrasjonsrett til serveren, egne data, herunder nekte utlevering og bruk av filer, data m.m., inntil korrekt betaling har funnet sted. MultiNet kan under ingen omstendigheter utøve tilbakeholdsrett eller rett til å slette innhold, dersom Kunden innen fjorten - 14 - dager fra varsel om sletting eller inaktivering ble avsendt stiller tilfredsstillende sikkerhet for ubetalte krav eller for fremtidig bruk av tjenesten(e). Bankgaranti, fra en anerkjent finansinstitusjon, for utestående med renter og med forfall opp til fjorten 14 - dager fra tidspunktet for faktisk rekvisisjon av filer eller ny utstedelse av administrasjonsnøkler, skal regnes som tilfredsstillende sikkerhet.
  • 15.2 Prosedyre ved oppsigelse, tilbakeholdsrett og stenging
    • Henvendelser skal finne sted til selskapsadressen slik det fremgår av MultiNet sin hjemmeside, www.multinet.no.

16. LOVVALG, VERNETING

Partenes rettigheter og plikter etter avtalen bestemmes av norsk rett. Hvis det oppstår tvist mellom partene om tolkningen eller rettsvirkningene av avtalen, kan partene kreve at forhandlinger skal forsøkes. Fører slike forhandlinger ikke fram innen seksti – 60 - virkedager fra kravet om forhandlinger ble reist, kan saken reises for de alminnelige domstoler. Trondheim Tingrett vedtas som verneting.